
Aproape un sfert dintre români (22%) vor cheltui mai mult decât
anul trecut, cu ocazia Sărbătorilor de iarnă, pe cadouri, mâncare,
băutură, decoraţiuni şi excursii de Crăciun, iar 15% ar contracta un
credit pentru a acoperi aceste cheltuieli, se arată într-un studiu Ipsos
MORI, contractat de grupul britanic International Personal Finance, ce
operează Provident Financial România.
Potrivit sursei citate, din totalul ţărilor europene studiate, doar
polonezii se apropie de nivelul de 22% atins de români, cu 14%, în timp
ce locuitorii din Cehia sunt cei mai conservatori când este vorba de a
cheltui mai mult, cu doar 7% dintre respondenţi.
Pe de altă parte, 12% dintre români iau în calcul un buget mai mic
pentru Sărbătorile de iarnă din acest an, însă, totuşi, 57% menţin
lucrurile sub control şi intenţionează să păstreze acelaşi nivel de
cheltuieli ca anul trecut.
Aproape jumătate dintre cei chestionaţi (48%) consideră costul crescut
al vieţii drept motiv pentru cheltuielile mai mari vizate în acest an.
În acest context, un motiv principal pentru a aloca mai mult buget
sărbătorilor este reprezentat, pentru peste jumătate dintre respondenţi
(51%), de cheltuielile mai mari pentru cadouri, în timp ce un sfert
menţionează circumstanţele personale sau familiale modificate faţă de
anul trecut (24%).
În acelaşi timp, o treime dintre românii (33%) care au de gând să
consume mai puţine resurse financiare de Crăciun admit că au cheltuit
prea mult anul trecut şi că, de această dată, intenţionează să şi
economisească.
Datele cercetării de specialitate relevă că, în 2018, un român din cinci
(20%) a cheltuit, de Crăciun, între 200 şi 400 de lei, urmând,
îndeaproape, categoria celor care au cheltuit între 401 şi 600 de lei
(19%), cei care au alocat peste 1.500 de lei (8%). Tot 8% dintre
consumatori au cheltuit sub 200 de lei cu ocazia sărbătorilor de iarnă
din 2018.
De asemenea, dintre românii care ar contracta un credit, 15% ar face-o
pentru a acoperi cheltuielile de Crăciun, ce includ mâncarea, băutura,
decoraţiunile, cadourile sau călătoriile.
„Când este vorba de sumele pe care ar fi dispuşi să le împrumute, un
sfert (25%) dintre cei care ar contracta un credit de Crăciun ar opta
pentru sume între 801 şi 1.000 de lei, urmaţi de cei care ar alege
fonduri de la 601 la 800 de lei, la egalitate cu românii care ar
împrumuta 401 – 600 de lei, ambele categorii reprezentând 18%. Doar 16%
dintre aceştia ar mai contracta, acum, credite de peste 1.500 de lei”,
se notează în concluziile cercetării.
Ipsos MORI a efectuat, în perioada 23 – 31 octombrie 2019, un sondaj
online în rândul adulţilor a 4.001 de persoane, cu vârste între 18 şi 75
de ani (câte 500 din Cehia, Lituania, Mexic, România şi Spania, 501 din
Polonia şi 1.000 din Ungaria).
Provident Financial România face parte din grupul britanic International
Personal Finance (IPF), cel mai mare furnizor de credite la domiciliu
din Europa. Grupul are 2,4 milioane de clienţi în nouă ţări din Europa,
precum şi în Mexic şi Australia. AGERPRES