
Data de 27 septembrie 1909 a rămas în istorie că ziua inaugurării Portului Constanța, un proiect început de domnitorul Alexandru Ioan Cuza și continuat de regele Carol I care a decis modernizarea portului sub imboldul pledoariei lui I.C. Brătianu și Mihail Kogălniceanu care au promovat „Legea privind răscumpărarea de către statul român a căii ferate Constanța – Cernavodă și a lucrărilor din portul Constanta” și au plătit Companiei Barklay 16 milioane lei aur pentru Portul Constanța, harazindul să devină un izvor de îmbelșugare “menit să slujească la propășirea economică a scumpei noastre patrii”. Până la data inaugurării, în portului Constanța s-au efectuat lucrări de dragaj, au fost ridicate digul de larg, cel de intrare, cel de sud și cheiurile, au fost construite șase bazine, rezervoare de petrol și silozuri. Începute în 1896, lucrările de construcție și modernizare au durat 13 ani. În perioada 1881-1908 s-au elaborat mai multe variante de proiect pentru portul Constanța, iar în 1899 conducerea lucrărilor a fost preluată de inegalabilul inginer român Anghel Saligny.
de Alexandru Filimon