
“Drumul printre nori”, așa cum este supranumit Transfagarasanul, măsoară aproximativ 151 km, începe din comuna Bascov, județul Argeș, trece prin fata hidrocentralei Vidraru, apoi urcă spre Cetatea Poenari, trece de barajul Vidraru ajungând la Cascada Capra. Trecerea de la Capra la Bâlea Lac este făcută prin Tunelul Bâlea, cel mai lung tunel din România, de aproximativ 887 de metri, situat la cea mai mare înălțime (2.042 m), iluminat electric și ventilat natural cu o înălțime de aproximativ 4,4 m, lățime de 6 m și un trotuar de un metru.
Conform datelor oficiale, pentru construcția Transfăgărășanului au fost dislocate 3 milioane de tone de rocă, a fost folosite 6.520 tone de TNT, 290.000 de metri cubi de material pentru zidărie, 3.573 tone de ciment, 24.000 de ancore, 1.750 metri tuburi confecționate din beton, 4.100 metri de teavă, 50 tone de confecții metalice, 89 tone oțel beton, 129 tone plase sudate, 14.200 metri pătrați cofraje, 6.900 metri cubi nisip, 6.000 metri cubi pietriș, 3.000 tone cribluri, 740 lămpi pentru iluminat; 41.000 de metri cubi de rocă au fost escavati și s-au folosit 20 de tone de TNT pentru construcția tunelului Capra-Balea. Transfagarasanul are 833 de podețe 28 de viaducte și peste 800 de curbe.
Inaugurarea Transfăgărășanului a avut loc pe data de 20 septembrie, 1974.
de Alexandru Filimon