de Constantin Gheorghe
De ce era mai ”bună” școala în comunism? Explicația este simplă: societatea comunistă era predictibilă, cerințele ei pentru sistemul de educație, clare și ferme. Cu o societate fragmentată, impredictibilă, cu cerințe atât de variate și de contradictorii, educație nu mai știe ce se așteaptă de la ea. Și fiecare face fix ce-i trece prin minte, crezând că sistemul nu a fost suficient ”reformat”. E drept, sistemul nu a fost reformat, a fost, practic, anulat, ca sistem coerent.
Nu spun că profesorii și învățătorii nu trebuie să aibă salarii decente. Spun însă că performanța sistemului nu este legată doar de salarizarea decentă a lucrătorilor din educație. De fapt, vom avea o educație performantă doar atunci când societatea se va calma, se va recompune, va redeveni previzibilă, și va ști, din nou, ce să ceară de la educație. Acum nu e momentul. Societatea este fragmentată cum n-a fost niciodată, este dominată de conflicte, este polarizată, contradictorie și nu-și poate imagina un viitor plauzibil. Deci ne vom tot lamenta pe tema ”eșecului sistemului de educație”.